""

Friesch Dagblad, 12 oktober 2007

Hassan's Angels zorgt voor integratiecabaret

Wiggele Wouda

Inci Lulu Pamuk is de langste van de twee. Ze heeft een elastieken stem die prima van pas komt bij de vele allochtone en autochtone typetjes die ze speelt en haar presentatie is zeer overtuigend. Elvan Akyildiz is de kleine angel. Maar ook zij beheerst het cabaretspel tot in de puntjes. Beiden zijn van Turkse afkomst en samen vormen ze Hassan's Angels, een cabaretduo dat voor uw broodnodige integratie zorgt. Want wie zegt dat het integratieproces is mislukt, moet maar eens naar hun voorstelling Goed nieuws uit Nederland gaan. Deze show is een aaneenschakeling van snelle scènes en scherpe grapjes die er geen doekjes om winden. Ze nemen in heerlijke snelle crosstalks geen blad voor de mond en noemen naam en rugnummers als het gaat om maatschappelijke issues. Maar ze brengen het allemaal wel op zo 'n innemende en vrolijke manier dat ik me niet kan voorstellen dat wij of Turkse en Marokkaanse landgenoten, zich hier aan storen. En anders maar wel. Pamuk en Akyildiz maakt het niet uit. Zij verhalen met even zo veel plezier en power over allochtone 'cultuurverschijnselen' als over de bekrompen spruitjesmentaliteit van de Nederlanders. De individualisering van Nederland staat centraal in Goed nieuws uit Nederland. Uitwassen daarvan als de dood van een arm vrouwtje dat al dagen alleen ligt in haar flat, worden en passant genoemd met een spiegelend effect. Maar ook de soms problematische verhouding tussen Marokkanen en Turken wordt onomwonden gefileerd met tekst en beeld. De twee Amsterdamse vriendinnen die in Alanya op vakantie zijn vormen een aardig tegenwicht voor de overwegend Turkse typetjes en situaties die ze neerzetten. Overigens, hun beheersing van taalaccenten is buitengewoon sterk.
Maar achter de façade van dit integratiecabaret, schuilt natuurlijk een betekenis die verder reikt dan hun statements die ze uiten als het gaat over de oorlog in Irak of over de vastgeroeste iconen en opvattingen uit hun land van herkomst. Pamuk met name laat heel duidelijk zien waar het hen om gaat. Als ze haar persoonlijke geschiedenis schetst, is de stilte in de zaal veelbetekenend. Het gaat haar niet om de politiekcorrecte prietpraat, maar het gaat erom als tweede generatiekinderen laten zien en horen dat ze echt niet verschillen met de autochtonen als het om allochtone grappen gaat, om cabaret, cynisme en het leven in een multiculturele samenleving. Het enige dat je ze misschien zou kunnen verwijten is dat ze de actualiteit niet entameren binnen deze sprankelende voorstelling.
Hassan's Angels zijn meer dan een paar apart. Ze tonen aan dat humor een heerlijk wapen is om vooroordelen te bestrijden.

Voorstelling: 'Goed nieuws uit Nederland' door Hassan's Angels
Plaats: De Harmonie, Leeuwarden
Belangstelling: 176 bezoekers
Bijzonderheden: de voorstelling is nog te zien op 15 februari in Franeker

De Angels maken zich druk om de verloedering van de maatschappij en propaganderen de herintrede van waarden en normen. Een sketch van drie boeren die als onderwerp de geitenneuker bespreken, is uiteraard een verwijzing naar Theo van Gogh. Vooroordelen en integratie zijn thema's die Hassan's Angels tijdens de voorstelling terug laten komen. Door situaties op een humoristische wijze uit te vergroten proberen zij mensen aan het denken te zetten en lastige kwesties op een subtiele manier te bespreken.
Hassan's Angels spelen terecht voor een uitverkochte zaal. De teksten zijn sterk, de grappen raak. Een heerlijk avondje uit.

Bron: www.ikhouvantheater.nl/

Drie meisjes van de fanfare komen toeterend en trommelend het podium op. De kleinste wurmt zich naar voren en pakt haar speechbriefje. Dan blijkt dat ze geen meiske van het Brabantse platteland is, maar een Turkse die koningin Beatrix in onbeholpen zinnen vraagt of zij er niet voor kan zorgen dat haar moeder uit Turkije naar Nederland kan worden gehaald. Elvan Akyildiz heeft direct de lachers op de hand. Ze is de ideale underdog: klein, lieflijk klagende stem en ze kan innemend verongelijkt kijken. De twee anderen moeten niets van haar Turkse blues hebben en maken haar zelfmoorddreiging terecht belachelijk. Klassieke, maar bijna altijd goedwerkende verhouding op het cabaretpodium: twee tegen een. Naast de kleine bliksem staan de hoogblonde Charlotte Lap en Inci Lulu Pamuk. De laatste kennen we nog van het duo Turkish Delight. Haar vroegere collega Nilgün Yerli heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een Turks/Nederlandse cabaret-dominee, terwijl Inci Lulu Pamuk met haar twee nieuwe medespeelsters de frivole kant van het cabaret onderzoekt. Schijn is opgewekt integratiecabaret, waarin de twee vrouwen van Turkse afkomst laten zien niet bang te zijn voor onderwerpen als conflicten met ouders en seks. Charlotte Lap doet het heel goed in de onderkoelde, cynische opmerkingen, Inci Lulu Pamuk is de vrouw van de typetjes, terwijl Elvan Akyildiz iedereen om haar vingers windt met haar fratsen.

(Volkskrant)

arslan

 

deventerwassenaar